Thursday, 2 November 2017

Turkiya Respublikasining siyosiy-hududiy tuzilishi


 Turkiya Respublikasi bugungi kunda, nafaqat Yaqin Sharq, balki butun dunyo siyosatida ham muhim o’rin tutadi. Bunga asosiy omillar sifatida bu davlatning geosiyosiy joylashuvi, Osiyo mamlakatlari ichida yuqori iqtisodiy taraqqiyoti va qudratli qurolli kuchlarga egaligini keltirish mumkin. Turkiya konstitutsiyaviy huquqini o’rganar ekanmiz, uning siyosiy-hududiy tuzilishiga e’tibor qaratmaslikning iloji yo’q. Ushbu mavzuni tadqiq qilish Turkiyaning siyosiy-huquqiy tuzilishidagi kamchilik va yutuqlarni anglashga muhim omil bo’lib xizmat qiladi. Zero, shu o’rinda Prezidentimiz I. Karimovning quyidagi so’zlarini eslamoq joiz: … doimo o’rganish, izlanish, yangilikka intilib yashash kerak. Bugungi kunda qaysi davlat yuksak taraqqiyotga erishgan bo’lsa – bu Janubiy Koreya yoki Yaponiya bo’ladimi – bularning barchasidan o’rganish kerak[1]. Turkiya Respublikasi ham shunday mamlakatlar qatoriga kiradi. Ustiga ustak, bu davlatning mamlakatimiz iqtisodiga katta sarmoya kiritgan yirik iqtisodiy sheriklarimizdan sanalishi ham uning turli jihatlarini o’rganishimizga turtki bo’ladi.
Mamlakatning konstitutsiyaviy taraqqiyotiga nazar tashlasak, quyidagi manzaraning guvohi bo’lamiz. Turkiya Respublikasi 1923-yil 29-oktabrda tashkil etildi. Shundan so’ng 1924-yilda respublikaning birinchi konstitutsiyasi e’lon qilindi. Bu konstitutsiyaga ko’ra, “suverenitet xalqqa tegishli” edi, shu bilan birga butun hokimiyat bir palatali parlament – Buyuk Millat Majlisi qo’lida to’plangan davlat boshqaruv tizimi ham yaratildi. Parlament deputatlari xalq tomonidan to’rt yillik muddatga saylanishardi va shu muddat davomida ular prezident saylash, bosh vazir va hukumatni tayinlash huquqiga ega bo’lishardi. 1924-yilgi Konstitutsiya fuqaro huquq va erkinliklarini kafolatladi va sudlar mustaqilligini e’lon qildi. 1920-yillar davomida sud tizimi ishlab chiqildi. Turkiya Republikasida bir necha bor harbiy to’ntarishlar sodir bo’lgan va, natijada, davlat Konstitutsiyasi ham turli tuzatish va qo’shimchalar bilan 1961-yil 9-iyulda, 1982-yil 9-noyabrda xalq referendumi orqali yana yangidan qabul qilingan. Hozirgi Konstitutsiya yaratilishi 1981-yilda harbiy rejim yangi Konstitutsiya loyihasini tayyorlash maqsadida Maslahat majlisini shakllantirishi bilan boshlangan. 1982-yil sentabrda loyiha tasdiqlandi va umumxalq referendumida qabul qilingach, kuchga kirdi. Ushbu Konstitutsiya Muqaddima, 7 qism, 177 moddadan iborat va fuqarolik hamda siyosiy huquqlarning uzun ro’yhatini o’z ichiga qamrab oladi.
 Maqoladan ko’zlangan maqsad – Turkiya Respublikasida siyosiy-hududiy bo’linish tamoyillari, markaziy va mahalliy hokimiyat organlari o’rtasidagi munosabatlar, mahalliy o’zini-o’zi boshqaruvning mamlakat hayotidagi rolini, mahalliy miqyosdagi organlarning vakolat va majburiyatlarini o’rganish va O’zbekiston Respublikasi siyosiy-hududiy tuzilishi bilan solishtirib, tahlil qilish hamda ikki davlatning bu sohadagi o’zaro tafovut va o’xshashliklarini anglashdir. 
Mavzuning o’rganilganlik darajasi. Mavzu hali O’zbekiston Respublikasida yetarlicha tadqiq etilmagan, biroq A. Saidov, U. Tadjixonov, A. Azizxo’jayev asarlarida ma’lum darajada yoritilgan. Shu sababli, mavzuni o’rganish jarayonida xorij manbalaridan (rus olimlari asarlari, Internet ma’lumotlaridan) keng foydalanildi.


Turkiya Respublikasi siyosiy-hududiy tuzilishining konstitutsiyaviy asoslari
Turkiyaning siyosiy-hududiy tuzilishi masalasi amaldagi Konstitutsiyasining III qism II bo’lim 126–127-moddalarida bayon qilinadi. Quyidagi bo’limlarda shu xususida so’zlanadi.


Turkiyaning siyosiy-hududiy bo’linishi

Mamlakatning siyosiy-hududiy tuzilishi bu yaxlit davlat hududining qismlarga bo’linishining muayyan tartibi, ularning huquqiy holati, markaziy organlarining hududiy bo’linmalar bilan o’zaro munosabatidir. Siyosiy-hududiy tuzilish shakliga turli omillar ta’sir etadi. Masalan, a)davlat va jamiyat oldida turgan iqtisodiy vazifalar; b) davlatdagi siyosiy kuchlarning o’zaro nisbati; d) davlat hududidagi aholining ko’p millatliligi va o’zaro munosabati; e) davlat hududining katta yoki kichikligi; f) jamiyat ijtimoiy ongi va boshqalar[2]. Shu aniqki, deyarli barcha davlat Konstitutsiyalarida turlicha ko’rinishda bo’lsa ham, davlat tuzilish shakli belgilab qo’yilgan bo’ladi. Turkiya Respublikasi ham bundan mustasno emas, albatta.
Turkiya Respublikasini davlat shakliga ko’ra turlasak, u boshqaruvning aralash shaklidagi unitar davlat bo’lib chiqadi. Zero, unda parlament respublikasi va prezidentlik respublikasiga xos xususiyatlar mavjud hamda siyosiy hududiy tuzilishiga ko’ra, qattiq tartibdagi iyerarxik shakldagi unitar davlatdir. “Unitar davlat” modeli va “bitta xalq” tamoyili Turkiya davlat qurilishining eng muhim tamoyillari hisoblanadi, ya’ni xalq “bitta”, mamlakat “bo’linmas” va davlat yagona”.  Bu qoida mamlakat Konstitutsiyasining “Umumiy tamoyillar” nomli I qismi 3-moddasida mustahkamlab qo’yilgan[3].
Turkiya Respublikasi Konstitutsiyasining 126-moddasida quyidagicha belgilab qo’yilgan: “Markaziy boshqaruv tashkilotlari nuqtayi nazaridan, geografik joylashuv, iqtisodiy sharoit va ijtimoiy talablardan kelib chiqib Turkiya ellarga, ellar esa boshqa quyi hududiy birliklarga bo’linadi”[4].  Hozirgi kunda butun Turkiya Respublikasi hududi 81 ta elga bo’lingan. Bu termin xorijiy atamashunoslikda provinsiya atamasiga to’g’ri kelsa, O’zbekiston Respublikasida viloyat so’zining ekvivalentidir. O’z navbatida esa “el” “elcha”larga, ya’ni tumanlarga bo’linadi. Ma’lumotlarga qaraganda, 2007-yilga kelib Turkiya hududida 923ta tumanlar (elcha)[5] mavjud bo’lgan. Viloyat ma’muriy markazi o’sha viloyatning markaziy tumanida (merkez ilce) joylashgan bo’ladi. Biroq, ba’zida istisnoli holatlar ham mavjud bo’ladi. Misol tariqasida Hatay viloyati markazi Antakya shahrida, Kochaeli viloyati markazi Izmit shahrida, Sakarya viloyatining markazi Adapazari shahrida joylashganini aytib o’tish lozim. Ba’zi istisnoli hollarni inobatga olmaganda, ko’p tumanlar buchaklarga bo’linadi. Bu hududiy birlik mamlakat hududiy tuzilishi va mahalliy boshqaruvining eng quyi pog’onasi sanaladi[6]. Qisqagina qilib bu birlikni okrug yoki volost deyish ham mumkin. Bu hududiy tuzilma bir necha qishloqlardan iborat bo’lishi mumkin.


Turkiya Respublikasining mahalliy boshqaruvi

 Har bir provinsiyaning rahbari sifatida vali (gubernator) turadi. Gubernator Ichki ishlar vaziri taqdimiga binoan Vazirlar Kengashi tomonidan Prezident ma’qullagandan so’ng tayinlanadi. Gubernator o’z provinsiyasida markaziy hokimiyatning bosh vakili sifatida faoliyat yuritadi va bevosita Ichki ishlar vaziriga hisob beradi. Vali (gubernator) bajaradigan ustuvor vazifalar qatoriga davlatning siyosiy yo’lini hayotga tatbiq qilish, hukumat qaror va farmoyishlarini amalga oshirish kabilar kiradi. Vali viloyatdagi barcha organlar, xizmatlar va mansabdorlar ishini tashkillashtiradi va rahbarlik qiladi, qisqasi viloyatdagi butun hokimiyat uning qo’lida to’plangan.
Mamlakat Konstitutsiyasi favqulodda holatlar e’lon qilingan vaziyatlarda valiga deyarli cheklanmagan vakolatlar taqdim etadi. Yuqorida ta’kidlangan vazifalar qatoriga mahalliy saylanadigan organlarni nazorat qilish ham kiradi. Bu holatda u markaziy hokimiyatning vakili sifatida ko’riladi va fuqaro manfaatlarini himoya qilish va mahalliy darajada boshqaruv samaradorligini ta’minlash maqsad qilib olinadi. Mahalliy darajadagi amaldorlarni Ichki ishlar vaziri vazifasidan ozod qilishi mumkin. Bu hodisa mazkur amaldor o’z xizmat doirasiga aloqador qonunbuzarliklar qilgan va tergov qilinayotgan holatlarda amalga oshiriladi. Shu bilan birga, viloyatdagi ijro hokimiyati boshlig’i sifatida vali hukumat dasturlarini bajarishga mas’ul shaxslarning, vazirliklarga mansub bo’lgan viloyat miqyosidagi xodimlarning va boshqa mansabdorlar faoliyatini tashkillashtirib, tekshirib boradi. Yuqorida tilga olingan davlatning fuqarolik ishlariga oid amaldorlari milliy hukumatning mahalliy muassasalariga rahbarlik qiladilar. Bu muassasalar, asosan, qishloq xo’jaligi, sog’liqni saqlash, moliya va maorif masalalari bilan shug’ullanadi. Har bir viloyatda ushbu amaldorlar vali (gubernator) rahbarligidagi Viloyat ma’muriy kengashini (vilayet genel meclisi) shakllantirishadi. Bu kengash eng muhim ma’muriy qarorlarni qabul qiladi va zaruriy holatlarda viloyat amaldorlari uchun intizomiy jazo choralarini belgilaydi.
Vali, shuningdek, Viloyat majlisi va mahalliy savdo-sanoat bilan shug’ullanadigan bir qancha organlarga ham rahbarlik qiladi. Vali rahbarlik qiladigan organlar qatoriga Viloyat ma’muriy komissiyasini ham kiritish darkor. Komissiya har bir tumandan (elchadan) bir vakil saylanishi orqali shakllantiriladi va umumiy maslahatlashuv uchun haftada bir marta yig’iladi. Vakillarni Viloyat majlisi saylaydi. Viloyat budjeti ijara to’lovlari, xizmatlar uchun to’lovlar, jarimalar va davlat soliq daromadlarining 1% miqdoridagi ulushidan shakllantiriladi. Viloyatning aksar mablag’lari qishloq xo’jaligi dasturlarini amalga oshirish, maktab va irrigatsion inshootlar qurish kabilarga sarflanadi.
Har bir tuman (elcha) o’zining ma’muriyatiga ega va u tuman markazida joylashgan bo’ladi. Tuman ma’muriyati (O’zbekiston Respublikasidagi tuman hokimiyatiga ekvivalent tushuncha) tarkibi tuman rahbari (kaymakam), markaziy hukumatning tuman miqyosidagi vakillari va Tuman ma’muriy kengashidan iborat. Tuman rahbarlari Ichki ishlar vaziri taqdimiga binoan Prezident tomonidan tayinlanadi. Har bir tuman rahbari valiga bo’ysunadi, o’z tumanida hukumat amaldorlarining majburiyatlarini bajarishlarini monitoring qilib boradi.
Okruglar rahbarlari (bucak mudur) vali – gubernatorning taqdimiga ko’ra, Ichki ishlar vaziri tomonidan tayinlanadilar. Ularning soni taxminan 40 mingga yetadi[7] hamda ular o’z qishloq aholi punktlarida qonunlar ijrosi uchun javobgar hisoblanishadi. Ularga, asosan, yerdan foydalanish, hayot va o’lim statistikasi, mahalliy maktablar, pochta, telegraf va telefon aloqasi uchun mas’ul bo’lgan amaldorlar yordam yordam berishadi.


Turkiya Respublikasida mahalliy o’zini-o’zi boshqaruv

Mahalliy o’zini o’zi boshqarish bevosita fuqarolar tomonidan saylanadigan organlardir. Mahalliy o’zini o’zi boshqaruvga Mahalliy o’zini o’zi boshqaruvning Yevropa xartiyasida quyidagicha ta’rif keltiriladi: “…mahalliy o’zini o’zi boshqaruv organlarining qonun doirasida mahalliy aholi manfaatlaridan kelib chiqqan holda, davlat ishlarining ma’lum bir qismini belgilab olishi, uni boshqarish qobiliyati va huquqlari tushuniladi”[8]. Bu xartiya 1985-yil 15-oktabrda qabul qilingan va Yevropa Ittifoqi mamlakatlari uchun majburiy qoidalardan iborat. Unda mahalliy o’zini-o’zi boshqaruvning konstitutsional, qonunchilik asoslari mujassamlashgan. Ushbu prinsiplar mamlakat konstitutsiyasi va qonunchiligida tan olinishi talab etiladi.
Shuni unutmaslik lozimki, mahalliy boshqaruv va mahalliy o’zini-o’zi boshqaruv o’rtasida muayyan farq mavjud. Ular bir-biriga qarshi tushunchalar emas, balki bir-birini to’ldiradigan, talab qiladigan tushunchalardir. Mahalliy boshqaruv markaziy hokimiyat tomonidan tayinlanadigan organ sanalsa, mahalliy o’zini o’zi boshqarish – saylanadigan organdir. U faqat saylanib qolmaydi, ya’ni mustaqil ekanligini bildirib turuvchi bir qator real huquqlarga, vakolatlar majmuiga ham ega bo’ladi.
 Turkiya Respublikasida mahalliy miqyosda markaziy boshqaruv ancha kuchliligini e’tirof etgan holda o’zini-o’zi boshqaruv ham mavjudligini ta’kidlash joizdir. Mahalliy o’zini o’zi boshqaruv viloyat (el) miqyosida Viloyat majlisi sifatida namoyon bo’ladi. Viloyat majlisiga gubernator rahbarlik qiladi, uning tarkibi esa har bir tumandan vakillar saylanishi orqali 5 yil muddatga shakllantiriladi. Viloyat majlisi har yili  yig’iladi va Ma’muriy kengash bilan yaqindan hamkorlikda ishlaydi. Majlisning vakolatlariga yillik budjetni qabul qilish va Ma’muriy komissiya a’zolarini saylash kiradi.
Turkiyadagi 81ta el – viloyatning har biri o’rta hisobda 8ta tumanga, har bir tuman esa, o’z navbatida, 493ta atrofidagi buchaklar – okruglarga bo’linadi. Viloyat markazlari, tuman ma’muriy markazlari va aholisi soni 2000 kishidan oshgan barcha shaharlar munitsipalitet (belediye) maqomiga ega va ular saylab qo’yiladigan merlar tomonidan boshqariladi. Munitsipial boshqaruv har bir viloyat va tuman markazida, shuningdek aholisi 2000dan oshgan barcha jamoalarda ham mavjud. Munitsipial ma’muriyat sog’liqni saqlash, sotsial yordam, ijtimoiy faoliyat, maorif va transport sohalaridagi milliy dasturlar ijrosi uchun mas’ul sanaladi. Bu munitsipalitetlar – kommunalarga fuqarolar tomonidan 5 yillik muddatga saylab qo’yiladigan merlar (belediye reisi) boshchilik qiladilar. Merga vazifasini bajarishda uning o’rinbosarlari, bo’lim direktorlari yordam berishadi. Munitsipial kengashlar ham mavjud va ular munitsipalitet aholisi soniga bog’liq tarzda turli miqdordagi tarkib bilan 5 yilga saylab qo’yiladi. Munitsipial kengash yilda 3 marta yig’iladi va budjet, rekonstruksiya rejalari, xo’jalik masalalari, kommunal xizmatlar uchun to’lovlar va soliq miqdori bo’yicha qarorlar qabul qiladi. Munitsipial kengashlarga mamlakatdagi partiyalar o’z nomzodlarini qo’ya oladilar. 2009-yilgi munitsipial kengashga saylovlarda hukmron partiya – Adolat va taraqqiyot partiyasi g’alaba qilgan. Mer va munitsipalitet bo’limlari boshliqlari tomonidan tayinlangan turli munitsipial qo’mitalar kadrlar masalalari bo’yicha qarorlar qabul qiladi va moliyaviy ishlar bilan shug’ullanadi.
Mahalliy o’zini-o’zi boshqaruvning eng kichik bo’g’ini bu qishloqlardir. Bunda qishloq deganda aholisi 2000 kishidan kam bo’lgan manzilgohlarni tushunmoq lozim. Qishloqlarda hokimiyat vakolatlari berilgan asosiy shaxs oqsoqol hisoblanib, u qishloqning katta yoshli aholisi yig’inida saylab qo’yiladi. Ushbu norasmiy yig’in to’g’ridan-to’g’ri mazkur manzilgohga daxldor bo’lgan qarorlarni ham qabul qilishi mumkin. Shuningdek, yig’in mahalliy maktablar o’qituvchilari va mahalliy diniy jamoat boshlig’i – imomdan iborat Oqsoqollar kengashini ham saylaydi. Oqsoqol kommunal loyihalar va xizmatlarning rejalashtirilishi va bajarilishini kuzatib boradi, davlatning yuqori organlari qaror va buyruqlarini hayotga tatbiq qiladi, delegatsiyalarni qabul qiladi. Uning xizmat vakolatlari qatoriga tartibga rioya qilinishini tekshirish, soliqlar yig’ish va fuqarolar hayotidagi marosimlarga raislik qilish ham kiradi. Oqsoqollar kengashi moliyani nazorat qiladi, maktab va boshqa jamoat binolari qurish uchun yerlarni sotib oladi yoki musodara qiladi, shuningdek fuqarolarning pul to’lovlari va yo’llar qurish, qishloq hayotini yaxshilashga doir boshqa harakatlarga fuqarolarning mehnat hissasini qo’shish haqidagi qarorlarni qabul qilish huquqiga ham egadir. Kengash odamlar o’rtasidagi mojarolarni ham sinchiklab tekshiradi va jamoat oldida ayb ish qilgan kishilarga jazo choralarini belgilaydi.
Yuqoridagilardan ko’rinib turibdiki, Turkiyaning mahalliy o’zini-o’zi boshqaruvida ba’zi kamchiliklar mavjud va buni hukumat ham tushunib yetgan. Shu sababdan, Turkiya Respublikasi hukumati bu sohada islohotlarni zarur deb hisoblaydi.  Zaruriy islohotlarga Mahalliy o’zini o’zi boshqaruvning Yevropa xartiyasi nizomlari asos qilib olingan. Mahalliy hokimiyat organlarini mustahkam moliyaviy asosda tashkil etish va ularni ko’proq mustaqillik bilan ta’minlash islohotlarning bosh maqsadi sanaladi.  Islohot rejasiga ko’ra aholi mahalliy xizmatlarga yanada ko’proq haq to’lay boshlaydi, ko’chalarni yoritish ham mahalliy aholi zimmasiga yuklanishi mumkin. Shuningdek, islohot katta munitsipalitetlar va ularning kichik qo’shnilarini xizmatlar va vakolatlarni takrorlamaslikka, balki taqsimlab olishga undashga ham mo’ljallangan.




[1] Erishgan marralar bilan chegaralanmasdan, boshlagan islohotlarimizni yangi bosqichga ko’tarish – bugungi kundagi eng dolzarb vazifamizdir / I. A. Karimov. – T.: “O’zbekiston”, 2015. T. 23. – 167-bet
[2] “Xorijiy mamlakatlar konstitutsiyaviy huquqi”: darslik / Mas’ul muharrir: prof. A.A.Azizxo’jayev.  - T.: TDYI, 2010, 264-bet
[3] Конституции мира: Сборник конституций государств мира. Т.5. /Сост. и авторы вступительных статей У. Таджиханов, А. Саидов. –Т.: Академия МВД Республики Узбекистан, 1998. –стр. 77
[4] Конституции мира: Сборник конституций государств мира. Т.5. /Сост. и авторы вступительных статей У. Таджиханов, А. Саидов. –Т.: Академия МВД Республики Узбекистан, 1998. –стр. 132
[5] https://tr.wikipedia.org/wiki/T%C3%BCrkiye
[6] https://tr.wikipedia.org/wiki/Bucak
[8] “Xorijiy mamlakatlar konstitutsiyaviy huquqi”: darslik / Mas’ul muharrir: prof. A.A.Azizxo’jayev.  - T.: TDYI, 2010, 557-bet


No comments:

Post a Comment