Thursday, 2 November 2017

Turkiya va O’zbekiston Respublikalarida siyosiy-hududiy tuzilishdagi o’ziga xosliklar

O’zbekiston Respublikasining siyosiy - hududiy tuzilishi asoslari Konstitutsiyamizning I bob 3-moddasi, XVI bob 68–69-moddalari, XVII bob70–75-moddalari, XXI bob 99–105-moddalarida mustahkamlab qo’yilgan. Ularda davlat hududi, bo’linishi, markaziy va mahalliy hokimiyatning o’zaro munosabatlariga oid normalar bayon qilinadi. Zero, bu jihatdan Konstitutsiyamiz Turkiya Respublikasi Konstitutsiyasidan butkul farqlanadi. Quyida shu xususida fikr yuritiladi.

O’zbekiston va Turkiya Respublikalarining davlat, hokimiyat, boshqaruv tamoyillarining o’ziga xosligi
Unitar davlat bu davlat tuzilishining oddiygina shakli, unda boshqa biron bir mustaqil davlat birikmalari, tuzilmalari bo’lmaydi. Yagona Konstitutsiya, yagona fuqarolik, yagona pul va soliq tizimi, qonun chiqaruvchi, ijro, sud hokimiyatlari ham markazlashgan shaklda tuzilgan bo’ladi. Fransiya, Turkmaniston, Qozog’iston, Italiya, Yaponiya kabilar misol bo’ladi. O’zbekiston va Turkiya ham davlat tuzilishining shu turiga mansub. Ammo har bir davlatda bo’lgani kabi bu ikki mamlakat siyosiy-hududiy tuzilishida ham kattagina farqlar mavjud. Zero, Turkiya Respublikasi mahalliy boshqaruvi fransuzcha modelga asoslangan, byurokratik sentralizm va qat’iy iyerarxiya[1] asosiga qurilgan ma’muriy boshqaruv sanaladi.
O’zbekiston unitar davlatlar qatoriga kirsa-da, uning tuzilishida ayrim federativ davlatlarga xos xususiyatlar ham mavjud. Masalan, O’zbekiston tarkibida davlat tuzilishiga xos bo’lgan Qoraqalpog’iston Respublikasi bor va u o’zining konstitutsiyasi, qonunlari, hududi, oliy qonunchilik, ijro va sud hokimiyatlari organlariga ega. Biroq, shuni unutmaslik darkorki, O’zbekiston va Qoraqalpog’iston munosabatlari federativ asosda qurilmagan, ya’ni federatsiyada bir necha teng huquqli subyektlar mavjud bo’lsa, bu yerda teng huquqli federatsiya subyektlari yo’q. O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi, qonunlari Qoraqalpog’iston Respublikasi hududida bajarilishi majburiy va Qoraqalpog’iston qonunlari O’zbekiston qonunlarining ustuvor xarakterga egaligini to’laligicha tan oladi va unga asoslanishi zarur.
Har bir mamlakatning hududi turli xususiyatiga qarab, tegishli bo‘laklarga bo‘linib idora etiladi. Bu bo‘laklar bir necha pog‘onadan iborat bo‘lib, ularning har biri o‘z hududiga ega bo’ladi. Mamlakat hududi bo‘laklarga bo‘linishi davlat boshqaruvini mukammal tashkil etishda juda muhim davlat – huquqiy instituti bo‘lib, konstitutsiyaviy darajada mustahkamlanadi.
O‘zbekiston Respublikasi Konstitutsiyasining alohida IV bo‘limi va uning ikki bobi (XVI, XVII boblar) ma'muriy-hududiy va davlat tuzilishi masalalariga bag‘ishlangan. Uning alohida-alohida moddalarida ma'muriy-hududiy tuzilish masalalari huquqiy tartibga solingan. Ma'muriy-hududiy tuzilish konstitutsiyaviy asosda hal qilinadigan ijtimoiy munosabatlar qatoriga kiradi. Konstitutsiyamizning 68-moddasida “O‘zbekiston Respublikasi viloyatlar, tumanlar, shaharchalar, qishloqlar, ovullar, shuningdek Qoraqalpog‘iston Respublikasidan iborat” – deb belgilangan. Bu birinchidan, O‘zbekiston hududi nimalardan iborat bo‘lishini, ikkinchidan, O‘zbekiston hududining qanday ma'muriy birliklardan tashkil topganini ko‘rsatadi. Bu hududiy birliklar huquqiy maqomi, hududiy holati, aholisining soni, mashg‘ulotiga qarab bir-biridan farq qiladi. O‘zbekiston ma'muriy-hududiy birliklarining huquqiy maqomi darajasiga qarab uchga bo‘lish mumkin. Birinchisi yuqori pog‘ona, bunga Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar va Toshkent shahri, ikkinchisiga tuman va shaharlar, uchinchisiga shaharchalar, qishloqlar va ovullar kiradi. Konstitutsiyamizning 69-moddasida “Qoraqalpog‘iston Respublikasi, viloyatlar, Toshkent shahrinig chegaralarini o‘zgartirish, shuningdek, viloyatlar, shaharlar, tumanlar tashkil qilish va ularni tugatish O‘zbekiston Respublikasi Oliy Majlisinig roziligi bilan amalga oshiriladi”[2] – deb belgilangan. Viloyatlar, tumanlar, shaharlarni tashkil qilish, qo‘shib yuborish, tugatish, mamlakat iqtisodi, boshqaruv samarasi, fuqarolarning davlat hokimiyati organlariga murojaat qilishining qulay-noqulayligi hisobga olinib, umummanfaatlar ko‘zlangan holda amalga oshiriladi. Shu kabi katta masalalarni o’z ichiga olgani uchun ham siyosiy-hududiy tuzilish konstitutsiyaviy asosda ko’riladigan ijtimoiy munosabatlar yig’indisidir.
O’zbekiston Respublikasi Konstuitutsiyasiga asosan, mamlakatda mahalliy miqyosda ikki turdagi organlar: vakillik va ijro hokimiyati mavjud. Bularni umumiy qilib quyidagicha aytish mumkin: mahalliy hokimiyat organlari tizimi bu viloyat, shahar, tumanlarda tashkil etiluvchi xalq deputatlari Kengashlari va hokimliklar yig’indisidir. Vakillik organlari bir-biridan mustaqil faoliyat ko’rsatadi, ijro organlari esa vertikal tarzda ishlaydi. O’zbekiston mahalliy davlat hokimiyati tizimida hokim institutining roli katta bo’lib, uning vakolatlarini quyidagilarda aks ettirish mumkin: u o’z vakolatlari doirasida hududdagi barcha korxona, tashkilot, muassasalar uchun bajarilishi majburiy bo’lgan qarorlar chiqaradi, vakolatlarini amalga oshirishda yakkaboshchilik tamoyiliga asoslanadi, xalq deputatlari Kengshlariga rahbarlik qiladi, shu bilan birga o’zi rahbarlik qilayotgan organlar faoliyati uchun javob ham beradi[3] va hakozolar.
Mamlakatda mahalliy o’zini o’zi boshqaruv shaharcha, qishloq va ular tarkibidagi mahallalarda, shahar mahallalaridagi fuqarolar yig’inida namoyon bo’ladi. Ular oqsoqol va uning maslahatchilarini 2,5 yil muddatga saylaydilar[4]. Saylash tartibi va ularning faoliyati bir qancha qonunlar orqali tartibga solinadi. Eng avvalo, bu masala Konstitutsiyamizning 105-moddasida belgilab qo’yilgan. O’zbekiston Respublikasi Prezidenti I. Karimov 2010-yil 12-noyabrda Oliy Majlisning qo’shma yig’ilishida bayon qilgan “Mamlakatimizda demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini rivojlantirish konsepsiyasi”da mahalliy o’zini o’zi boshqaruv instituti – mahalla faoliyatini yanada taraqqiy ettirish, vazifalarini kengaytirish, davlat hokimiyati organlari bilan o’zaro yaqin munosabatlarini ta’minlash alohida dolzarb masala ekanligiga urg’u berdi. Haqiqatdan ham, bu borada izchil islohotlar davom ettirilmoqda. Bu borada aynan shu konsepsiyada yozilgan ko’rsatmalar bu islohotlarni yo’naltirib turibdi. Konsepsiyada “Fuqarolarning o’zini o’zi boshqarish organlari to’g’risida”gi Qonuni va “Fuqarolar yig’ini raisi (oqsoqoli) va uning maslahatchilari saylovi to’g’risida”gi Qonuniga tegishli o’zgartishlar va qo’shimchalar kiritish kerakligi aytilgandi[5].  Zero bu qo’shimchalarga ko’ra, mahallani kichik biznes va oilaviy tadbirkorlik markaziga aylantirish, aholini aniq yo’naltirilgan asosda ijtimoiy qo’llab-quvvatlash, jamoatchilik nazoratini shakllantirish, oqsoqol va uning maslahatchilari saylovi tizimini takomillashtirish, aholining ijtimoiy faolligini oshirish ko’zda tutiladi.
Qisqasi, bugungi kunda O’zbekistonda mahalliy o’zini o’zi boshqaruv izchil islohotlar bilan demokratik davlatlarga xos oltita tamoyil (demokratizm prinsipi, oshkoralik prinsipi, ijtimoiy adolat prinsipi, insonparvarlik prinsipi, mustaqillik prinsipi, jamoatchilik asosidagi o‘zaro yordam prinsipi) bo’yicha tashkillashtirilgan.
Quyidagi jadvallarda biz Turkiya Respublikasi va O’zbekiston Respublikasining siyosiy-hududiy tuzilish (mahalliy va markaziy hokimiyat munosabatlari, mahalliy ijro va vakillik organlari, mahalliy o’zini o’zi boshqaruv organlari) borasidagi o’ziga xosliklarini qiyosiy tarzda aks ettirishga harakat qilamiz.




Ikki mamlakat siyosiy-hududiy tuzilishining qiyosiy jadvali

O'zbekiston Respublikasi
Turkiya Respublikasi

Siyosiy-hududiy jihatlari Konstitutsiyaning 3, 6, 68-69, 70-75, 99-105-moddalarida bayon qilinadi.
Siyosiy-hududiy normalar Konstitutsiyaning 3, 123, 126, 127, 129- moddalarida mustahkamlangan.

Ayrim federativ xususiyatlarga ega unitar davlat.
Mutlaq unitar davlat.

Mamlakat viloyatlar, tumanlar, shaharlar, shaharchalar, qishloqlar, ovullar, shuningdek Qoraqalpog'iston Respublikasidan iborat.
Mamlakat ellar (viloyatlar), elchalar (tumanlar), buchaklar (okruglar), qishloqlar va shaharlar, munitsipalitetlar, mahallalardan iborat.

Viloyat, tuman va shaharlarni hokim boshqaradi. Mahalliy hokimiyat organlaridagi eng katta lavozim.
Viloyatni vali (gubernator), elchani kaymakam (tuman rahbari), buchakni buchakmudur (okrug rahbari), munitsipalitetlarni belediye reisi (mer), qishloqni oqsoqol boshqaradi.

Vakillik organlariga hokimlar boshchilik qilishadi.
Vakillik organlariga vali raislik qiladi.

Viloyat hokimlarini Prezident tayinlaydi, ishdan bo'shatadi.
Valilarni Ichki ishlar vaziri taqdimi, Prezident ma'qullashidan so'ng Vazirlar Kengashi tayinlaydi.

Tuman va shahar hokimlarini viloyat hokimi tayinlaydi, ishdan bo’shatadi, xalq deputatlari Kengashi tasdiqlashi lozim.
Elcha rahbarlarini Ichki ishlar vaziri taqdimi bilan Prezident tayinlaydi. Buchak-okrug rahbarlarini vali taqdimiga binoan Ichki ishlar vaziri tayinlaydi.

 Mahalliy hokimiyat organlari vakolatlari:
qonuniylikni, fuqarolar xavfsizligini ta’minlash;
hududlarni iqtisodiy, ijtimoiy, madaniy yuksaltirish;
atrof-muhitni muhofaza qilish;
mahalliy budjetni shakllantirish, ijro etish;
mahalliy kommunal xo’jalikka rahbarlik qilish;
fuqarolik holati aktlarini qayd etishni ta’minlash;
normativ hujjatlarni qabul qilish va boshqalar[6].
 Mahalliy boshqaruvga oid vakolatlar mazmui:
davlatning siyosiy yo’lini hayotga tatbiq qilish;
 hukumat qaror va farmoyishlarini amalga oshirish;
mahalliy saylanadigan organlarni nazorat qilish;
ma’muriy qarorlarni qabul qilish;
zaruriy holatlarda viloyat amaldorlari uchun intizomiy jazo choralarini belgilash;
qishloq xo’jaligi dasturlarini amalga oshirish, maktab va irrigatsion inshootlar qurish;
mahalliy miqyosda pochta, telegraf, sog’liqni saqlash va ta’lim ishlarini boshqarish va hakozolar.

Mahalliy o'zini-o'zi boshqaruvdagi o'xshashlik va tafovutlar
Turkiya Respublikasi
O’zbekiston Respublikasi
 Gubernator rahbarligidagi Viloyat majlisi; tarkibi har bir tumandan vakillar saylanishi orqali 5 yil muddatga shakllantiriladi;
har yili  yig’iladi va Ma’muriy kengash bilan yaqindan hamkorlikda ishlaydi;
vakolatlari: yillik budjetni qabul qilish va Ma’muriy komissiya a’zolarini saylash.
 Xalq deputatlari Kengashlari har besh yilda ko’ppartiyaviylik asosida bir mandatli saylov okruglaridagi saylovlarda shakllantiriladi;
Xalq deputatlari viloyat Kengashiga siyosiy partiyalar, tuman, shahar Kengashlariga o’zini o’zi boshqarish organlari va siyosiy partiyalar nomzodlar qo’yadi;
Ish shakli – sessiya, yilda kamida bir marta hokim, uning o’rinbosarlari tomonidan chaqiriladi.
 Viloyat markazlari, tuman ma’muriy markazlari va aholisi soni 2000 kishidan oshgan barcha shaharlar munitsipalitet (belediye) maqomiga ega.
 Kamida 2000 ming aholisi bor, transport va industrial obyektlarga yaqin joylashgan aholi punktlari shaharchalar turkumiga kiritiladi.
 Vakolatlari: sog’liqni saqlash, sotsial yordam, ijtimoiy faoliyat, maorif va transport sohalaridagi milliy dasturlar ijrosini ta’minlash, boshqalar.
  Faoliyat yo’nalishini belgilash, nochor fuqarolarga ijtimoiy yordam, hududni kompleks rivojlantirish, obodonlashtirish rejalarini tasdiqlash, jamoatchilik nazoratini amalga oshirish va hakozolar.
 Munitsipalitetlar boshlig’i – mer (fuqarolar tomonidan 5 yillik muddatga saylab qo’yiladigan shaxs); merga vazifasini bajarishda uning o’rinbosarlari, bo’lim direktorlari yordam beradilar.
 O’zini o’zi boshqaruv organlari rahbarlari – oqsoqol; vakolat muddati 2,5 yil; 18ta komissiyalar va maslahatchilar yordam beradi.
Munitsipial kengashlar munitsipalitet aholisi soniga bog’liq tarzda turli miqdordagi tarkib bilan 5 yilga saylab qo’yiladi, kengash yilda 3 marta yig’iladi;
Vakolatlari: budjet, rekonstruksiya rejalari, xo’jalik masalalari, kommunal xizmatlar uchun to’lovlar va soliq miqdori bo’yicha qarorlar qabul qilish; munitsipial kengashlarga mamlakatdagi partiyalar o’z nomzodlarini qo’ya oladilar.
 Fuqarolar yig’ini kengashi 2,5 yilga shakllantirilib, oqsoqol, uning maslahatchilari, mas’ul kotibi, diniy ma’rifat va axloqiy-ma’naviy ishlar bo’yicha maslahatchi, mahalla posbonidan iborat tarkibda tuziladi;
Vakolatlari: fuqarolar yig’inini chaqirish, komissiyalar ishini muvofiqlashtirish, boshqa tashkilotlar bilan hamkorlikda tadbirlarni o’tkazish, kengash devonini shakllantirish, turli tadbirlar o’tkazishda tegishli davlat organlariga yordam berish.
 Eng kichik bo’g’in – bu qishloq (qishloq deganda aholisi 2000 kishidan kam bo’lgan manzilgoh); Qishloqlarda hokimiyat vakolatlari berilgan asosiy shaxs oqsoqol hisoblanib, u qishloqning katta yoshli aholisi yig’inida saylab qo’yiladi.
 Qishloq – eng quyi pog’ona; aholisi soniga bog’liq ravishda qishloq fuqarolar yig’inini tashkil etishi mumkin, bunda odatda ikkita qishloq uchun bitta fuqarolar yig’ini tashkil etiladi.
Qishloqning katta yoshli aholisi oqsoqolni saylaydi.
 Vakolatlari: tartibga rioya qilinishini tekshirish, soliqlar yig’ish va fuqarolar hayotidagi marosimlarga raislik qilish;  qishloq moliyasini nazorat qilish, maktab va boshqa jamoat binolari qurish uchun yerlarni sotib olish yoki musodara qilish;
fuqarolardan pul to’lovlari undirish va yo’llar qurish, qishloq hayotini yaxshilashga doir harakatlarga fuqarolarning mehnat hissasini qo’shishi haqidagi qarorlarni qabul qilish;
odamlar o’rtasidagi mojarolarni sinchiklab tekshirib, jamoat oldida ayb ish qilgan kishilarga jazo choralarini belgilash va h.
Qishloq hududidagi marosimlarga boshchilik qiladi, fuqarolar orasidagi nizo-kelishmovchiliklarning bartaraf etilishiga ko’maklashadi, hasharlar e’lon qiladi va hakozo.


Xulosa
Turkiya Respublikasi Kichik Osiyodagi davlat bo’lib, uning hududi el – elcha – buchak – qishloq tarzida bo’linadi. Bu bo’linishda tarixiy qadriyatlar hisobga olingan. Umuman olganda, Turkiya qattiq tartibga asoslangan iyerarxik ko’rinishdagi unitar davlat. O’zbekiston ham unitar davlat hisoblansa-da, u Turkiyadan farqlanadi. Bu farqlar O’zbekiston tarkibida Qoraqalpog’iston Respublikasi mavjudligida namoyon bo’ladi. Shu bilan birga buchak hududiy tuzilmasining O’zbekiston Respublikasida muqobil varianti yo’qligi yana bir farq sanaladi.
Turkiyada mahalliy hokimiyat organlari vakolatlari O’zbekiston Respublikasiga qaraganda katta. Favqulodda holatlarda valining (gubernatorning) cheksiz vakolatli bo’lib qolishi ham buni isbotlaydi. U o’z viloyatidagi barcha ishlarga aralasha oladi. Tashqi tomondan qaragan odam uni o’rta asrlardagi viloyat hokimlariga o’xshatishi mumkin. Ammo, Turkiya Respublikasi hududiy birliklarida xalq vakillaridan tuziladigan majlislar ham mavjudligi vaziyatni biroz yumshatadi. Xalqning davlat boshqaruviga aralashishiga imkoniyat yaratadi.
Turkiyaning mahalliy o’zini o’zi boshqaruvi fransuzcha modelning mintaqaga moslashtirilgan ko’rinishidir. Unda ham G’arbiy Yevropadagidek munitsipalitetlar tuziladi (qoida bo’yicha bu maqomni olish uchun aholi soni ikki ming kishidan oshishi lozim) va uni mer boshqaradi. Merni xalq saylaydi, biroq u mahalliy hokimiyat organlari bilan aksar hollarda hisoblashib, ko’rsatmalar bo’yicha ish yuritadi. Zero, munitsipalitetlar faqatgina o’z hududlariga oid katta ahamiyatga ega bo’lmagan masalalarda mustaqildirlar. Mahalliy o’zini o’zi boshqaruvning eng quyi bo’g’ini bo’lgan qishloqlarda oqsoqol xalq saylagan vakil sanaladi va qishloq hududida ham ijro, ham vakillik instituti vazifasini bajaradi. Bu jihatlari bilan u birmuncha kattaroq vakolatlar doirasiga egalik qiladi. Mahalliy o’zini o’zi boshqaruv sohasida O’zbekistondan yuqoridagi jihatlariga ko’ra ajralib turadi.
Xulosa o’rnida quyidagilarni ayta olamiz: O’zbekiston Respublikasi siyosiy-hududiy bo’linishi Turkiyanikidan ancha farq qiladi, Turkiya Jumhuriyati mahalliy hokimiyati va o’zini o’zi boshqaruvida chalkashliklar mavjud, zero, unda markaziy hokimiyatning kuchli aralashuvi sezilib turadi va markaz vakilining avtoritar boshqaruvi mavjud. Shu kabi kamchiliklarini inobatga olsak, Turkiya Respublikasining bu sohasidan o’zlashtirishimiz kerak bo’lgan xususiyatlar yo’q, degan xulosaga kelamiz. Kurs ishidan maqsad qilingan Turkiya siyosiy-hududiy tuzilishini o’rganish ma’lum miqdorda bajarildi.
Tatbiq etishimiz mumkin bo’lgan jihatlari yo’q bo’lsa-da, Turkiyaning bu tomonini tadqiq qilish foydadan holi emas, shu o’rinda Prezidentimizning quyidagi so’zlarini ta’kidlagan bo’lardik: “… taraqqiy topgan davlatlar qatoriga chiqish uchun hali qiladigan ishlarimiz juda ko’p. Bu borada eng asosiy masala – amalga oshirilgan ishlarimizga tanqidiy baho berish, manmanlikka berilmaslik, xalqaro tajriba va o’zgalarning yutuqlariga bepisand qaramaslik, hayotimizda bu yo’nalishda hali-beri uchraydigan g’ov va to’siqlarni bartaraf etishdan iborat”[7].

P.S.: Ushbu maqola "Turkiya Respublikasining siyosiy-hududiy tuzilishi" nomli maqolaning mantiqiy davomidir. 



[2] O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. –Toshkent: “O’zbekiston”, 2015. – 22-bet.
[3] O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. –Toshkent: “O’zbekiston”, 2015. – 57-bet.
[4] O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. –Toshkent: “O’zbekiston”, 2015. – 58-bet.
[5] Demokratik islohotlarni yanada chuqurlashtirish va fuqarolik jamiyatini shakllantirish – mamlakatimiz taraqqiyotining asosiy mezonidir / I. A. Karimov. –T.: “O’zbekiston”, 2011. T. 19. – 95-bet.
[6]O’zbekiston Respublikasining Konstitutsiyasi. –Toshkent: “O’zbekiston”, 2015. – 55-bet
[7] Jahon inqirozining oqibatlarini yengish, mamlakatimizni modernizatsiya qilish va taraqqiy topgan davlatlar darajasiga ko’tarilish sari / I. A. Karimov. –T.: “O’zbekiston”, 2010. –T. 18. – 66-bet.

No comments:

Post a Comment