Tuesday, 11 April 2017

Olamni munavvar etgan kitob

Kuni kecha turkiy davlatchilik tarixidagi buyuk siymolardan biri – Amir Temurning tavallud ayyomi respublikamizda keng nishonlandi. Uning mamlakat uchun qilgan xizmatlari yodga olindi. Sohibqiron zabt etilgan o’lkalardan nafaqat moddiy boyliklar va usta-hunarmandlarni, balki ma’naviy jihatdan bebaho yodgorliklarni ham Mavorounnahrga olib keladi. Bular qatoriga “Mushafi Usmoniy”ni ham kiritmoq joiz! Xalifa Usmon (r. a.) buyrug’i bilan ko’chirtirilgan olti nusxadan[1] biri sanalmish ushbu Qur’oni Karimning yurtimizga olib kelinishiga bog’liq taxminlar bir qanchadir, xususan, shayx Ismoil Mahdum shunday taxminlarning to’qqiztasini sanaydi[2]. Taxminlardan biriga yuzlansak, “Manjamul Umron” (Muhammad Amin Xonjiy) asarida Mushaf Basrada bo’lgani va uni Ibn Battuta ko’rgani, keyinroq esa Amir Temur uni Samarqandga olib ketgani bayon qilinadi. Xuddi shu fikrni rus olimi Shebunin “Ku’fiy Qur’on” nomli kitobida ma’qullaydi. XIX arda rus bosqinchilari “Mushafi Usmoniy”ni Peterburgga olib ketishlari chog’ida samarqandlik ulamolar, keyinroq Buxoro elchisi Yahyo Xo’ja Buxoriy ham bu kitobning Temurbek xazinasida bo’lganligi va Basradan olib kelinganligini ta’kidlashgan. Bu kitobga egalik qilish oson emas edi: “Ҳазрати Усмон Мусҳафининг қимматбаҳолигини, нодирлигини ҳамда унга эга бўлиш учун катта салоҳият талаб қилинишини эътиборга олсак, Мовароуннаҳрга Соҳибқирон Амир Темур юришлари даврида - 1375 йили Ироқдан олиб келингани тўғрисидаги тахмин ҳақиқатга яқин туюлади”[3].  Tarixchi olim Hamid Ziyoyev esa ushbu taxminlardan boshqa birini, ya’ni Temurbekning Oltin O’rdani zabt etishi va Saroy Berkadagi xonlar saroyidan ushbu muqaddas kitobni olib kelganligini asoslab berishga harakat qiladi[4]. Ba’zi rivoyatlar esa “Mushafi Usmoniy” Temurbekdan ham ancha avval Movarounnahrga olib kelinganiga ishora qiladi. 
Shayx Muhammad qozi Shoshiy[5] o’zining “Silsilat ul-orifin” asarida quyidagi voqea bayon qilinadi. Abu Bakr Muhammad bin Ali Qaffol Shoshiy al-Kabir[6] haj safarlarining biridan qaytishda Bag’dodga kirib o’tadi. O’sha paytda Arab xalifaligi va Vizantiya imperiyasi o’rtasidagi siyosiy vaziyat inqirozda edi, imperator Nikofor xalifaga ultimatum yuborgandi: unda arab tilidagi bu xatga munosib javob yo’llash, aks holda, o’lpon to’lash talabi bitilgandi. Talab bajarilmasa, urush qilish tahdid qilingan edi. Butun xalifalik ulamo-yu fozillari yig’ilib bu qasidaga javob yoza olmay turganlarida Qaffol Shoshiy ularga yordam beradi. Rumliklarning ultimatum bitilgan bu qasidasiga ortig’i bilan javob yozib, dushmanni mot qiladi. Shayx bu xizmati evaziga xalifalik xazinasidagi “Mushafi Usmoniy”ni so’raydi va xalifa istar-istamay Mushafni shayxga beradi. Shunday qilib, milodiy X asrda muqaddas kitob Shoshda paydo bo’lgan bo’lsa ehtimol. Bu rivoyatning o’zi ham alohida katta mavzu bo’lib, shayx Qaffol Shoshiy va uning bu xizmati haqida keyingi maqolalarimda bayon qilaman.
Endi o’rinli savol tug’iladi: “Mushafi Usmoniy” Temurbekdan asrlar avval Qaffol Shoshiy tomonidan olib kelingan bo’lsa, u yana qanday qilib Kichik Osiyoga borib qoldi? Izlanishlarning ko’rsatishicha, Mushaf XIII asr boshigacha Toshkentda bo’lgan bo’lsa kerak. Yuqorida nomi tilga olingan shayx Muhammad qozi Shoshiy o’z asarida bu faktni tasdiqlaydi[7]. Unga ko’ra, Mushaf Abu Muso mahallasida saqlangan va Xorazmshoh Muhammad Shoshni xarob qilgandan so’ng g’oyib bo’lgan. Tarixiy faktlarga tayansak, 1214-1215-yillarda Xorazmshoh qoraxitoylar bilan jang qilib, Shosh viloyatini ulardan tortib oladi va aholisini ko’chirtirib yuboradi[8]. Xo’sh, undan keyin nima bo’lgan bo’lishi mumkin? Mushaf qanday qilib Basraga borib qolgan? Bu o’rinda hali hamon tarixiy faktlar topilmaganligi uchun quyidagicha farazni o’rtaga tashlay olamiz, ya’ni Mushaf yashirin tarzda Saljuqiylar tomonga olib ketilgan va Basrada sultonga berilgan bo’lishi mumkin. Muqaddas kitobning Movarounnahrdan olib chiqib ketilishiga biroz vaqtdan keyin bostirib kelgan mug’ullar ham ma’lum darajada sabab bo’lganligi, ehtimol. Xorazmshohning bu muqaddas kitobga e’tibor qaratgan-qaratmaganligi masalasida biron narsa deyish mushkul, chunki biror manbada bu haqida gapirilmagan. Shunday qilib, aynan shu kitobni Ibn Battuta XIII asrning birinchi yarmida Basrada ko’rgan bo’lsa kerak. Oradan bir yarim asr o’tgach, Buyuk Temur u yerlarni zabt etadi va “Mushafi Usmoniy”ni Movarounnahrga qaytaradi!
Hozirda “Mo’yi Muborak” madrasasi Qur’on muzeyida saqlanayotgan “Usmon Mushafi” xalifa Usmon (r. a.)ning shaxsan o’zida saqlangan Bosh mushaf ekanligini shubha ostiga oluvchilar mavjud. Buning o’ziga yarasha obyektiv va subyektiv sabablari mavjud, ammo bu fikrlarni asossizligini isbot qilib chiqilgan tadqiqotlar ham bor[9]. 2000-yil 28-avgustda YUNESKO tomonidan bu Mushafning bosh nusxa ekanligini tasdiqlovchi sertifikat berilgan. Shuni ham unutmaslik kerakki, 2007-yilda Toshkent shahrini “Islom madaniyati poytaxti” deb e’lon qilinishiga ushbu Mushaf ham katta omil bo’lib xizmat qilgan.




[1] Shayx Ismoil Mahdum. Toshkentdagi Usmon mushafining tarixi. –T.: “Movarounnahr”, 1995
[2] Yuqoridagi manba.
[5] Xo’ja Ahror Valiyning xalifalaridan sanaladi, Toshkentda qozilik qilgan.
[7] Shayx Ismoil Mahdum. Toshkentdagi Usmon mushafining tarixi. –T.: “Movarounnahr”, 1995

No comments:

Post a Comment